Cara untuk Print Screen dengan mudah

0 comments



Hari saya nak ajar macam mana nak print screen atau 'screen capture' dengan mudah. Kepada yang dah tahu boleh tinggalkan entri ini, sebab mungkin akan membuang masa anda. Anda tidak perlu untuk tekan 'PrtSc' dan paste dekat Paint.






Snipping Tool

Ianya sudah ada dari Window Vista lagi dan sehingga Window 8 yang sekarang. Maksudnya anda tak perlu lagi susah-susah untuk download. Ia lebih flexible kerana anda boleh capture size yang anda mahu kerana mempunyai fungsi rectangular areas, free-form area dan full screen.


Sekarang saya akan terangkan dengan mudah bagaimana untuk menggunakannya

Cari aplikasi ni dekat Start, All Programs, Accessories. Cari "Snipping Tool". Nak lagi senang, taip je snipping tool dekat search program and file lepas korang klik Start.



Bila anda dah klik Snipping Tool, akan keluar satu box seperti dibawah. Anda boleh pilih mana fungsi antara Free-form, Rectangular, Window atau Full-screen. Kalau saya biasanya saya akan gunakan free-from.



Sekarang anda boleh capture mana-mana tempat yang anda mahu. Dan yang terakhir kalau nak save pergi dekat File --> Save As. Boleh pilih sama ada mahu save guna format apa pun. PNG, GIF dan lain-lain

Leave a Reply

share button

Receive all updates via Facebook. Just Click the Like Button Below

Powered By | Blog Gadgets Via Blogger Widgets

Member of The Internet Defense League
Member of The Internet Defense League